torsdag 11 juni 2009

Valtaktik 2010

Karl Malmqvist skriver föredömligt om vårt usla EU-val och hur vi ska förbättra det.

Vi förlorade inte valet på dålig politik, utan på usel marknadsföring, och det känns ju lite frustrerande, att t:ex folk tror att miljöpartiet bryr sig mest om miljön bara för att ordet miljö finns i deras namn...

CUF har mycket att ge nästa val. Vi har väljare att stjäla från alla partier men främst från (mp), (fp) och (pp).

För att jag ska bli riktigt nöjd 2010 krävs det:

* Fortsatt Alliansregering
* Centerpartiet fortsatt tredje största parti
* 6 ministerposter åt (c)
* 2 CUF:are i riksdagen

4 kommentarer:

  1. du säger alltså att folk röstar enkom efter marknadsföring och klatschiga partinamn?

    kan hända att man inte lockar till sig väljare genom att dumförklara dem också. bara en tanke.

    (ps. miljöpartiet bildades eftersom andra partier inte brydde sig om miljöfrågor. är man för ung för att minnas sånt kan man ganska enkelt ta reda på det på andra sätt.
    2009 tävlar populistiska makthavare om att säga "klimatsmart" flest gånger per andetag, det ändrar inte det faktum att miljöpartiet är det enda parti som har miljön som huvudfråga.
    även om moderaterna skulle byta namn till "Nya Miljöpartiet" lagom till nästa valrörelse.)

    SvaraRadera
  2. Visst håller jag med om att mijöpartiet vill införa en massa regler och förbud för att förbättra mijön, och till viss grad kan det också vara nödvändigt.

    Men att halva partiet är EU-kritiska, att de är emot frihandel, och att de inte vill ha gränsöverskridande energilösningar är flera anledningar till värför de inte är det bästa partiet inom miljöfrågor.

    Centerpartiet har gjort mer för miljön på knappt tre år än vad miljöpartiet har gjort på åtta åt medans de stödde den socialdemokratiska regeringen.

    SvaraRadera
  3. Sen tror jag tyvärr att bra marknadsföring och starka frontfigurer gör mer än halva valrörelsen, sorgligt men sant.

    SvaraRadera
  4. Jag tror nog att det var en kombination av budskap och ren marknadsföring. Dels tappade vi väljare på turerna runt FRA-lagen i fjol och eftersvallningen till den (jag har inte någon undersökning i närheten - det vore intressant att veta hur många som gått till Piratpartiet pga det, troligen även några till Miljöpartiet). Jag misstänker att siffran inte är alldeles liten. Sen har jag hört en del rykten om att landsbygdsväljare (läs: bönder) i viss mån proteströstat, då man inte riktigt varit nöjda med bl a dieselskattehöjningarna.

    Sen hjälpte det knappast att mycket av vårt material var ganska blekt och utan tydlig avsändare "Centerpartiet". Skräckexemplet är väl valaffischerna (som flera medlemmar sagt till mig efter de sett dem: men den har jag sett - är det vi som satt upp dem? Att använda femuddiga stjärnor (från EU-flaggan) kan också ge fel intryck, de associeras ju nästan hellre till vissa vänsterideologier.

    Så, låtom oss hoppas att problemet ordnas till nästa år...

    SvaraRadera