tisdag 30 juni 2009

Stort liberalt parti?

Herr Magnus Andersson skriver om en ihopslagning av Centerpartiet och Folkpartiet för att bilda ett stort liberalt parti.

Från många synvinklar är detta en bra idé, C och Fp har många gemensamma väljare och en rätt lik ideologisk grund.
Detta skulle också möjliggöra en liberal statsministerkandidat, I EP-valet fick C och Fp tillsammans fler röster än M.

Dock är det stor chans att det nya partiet blir ett till populistiskt storparti som inte vågar ha radikala eller utstickande åsikter, ett parti som är rädd om sina röster och därför bara blir ett mittenparti.

Sen skulle jag har svårt att se hur Folkpartiet skulle gå med på detta, Centerpartiet har många fler medlemmar och politiken skulle isåfall huvudsakligen bli utformad av oss.

Sen finns min gamla Centerpartist till far, som oftast har rätt, och han säger: "Lita aldrig på en folkpartist."

Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag tycker, men det tåls att tänka på

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar