söndag 4 oktober 2009

Ledare till CULT, CUF i Hallands medlemstidning

Nu är det bara ett år kvar till valet!

Den 17 september 2006 gick de svenska folket till val och avsatte en passiv socialdemokratisk regering efter 12 år vid makten. Centerpartiet tog del i Alliansens samlingsregering och på tre år har vi hunnit med att göra många förbättringar av vårt avlånga land.

Det här valet är otroligt viktigt att vinna, eftersom konsekvenserna av en förlust skulle vara katastrofala. Jag vill inte se Lars Ohly som finansminister eller Mona Sahlin som statsminister. Vi håller på att bygga ett bättre Sverige, och det vore väldigt surt att låta de rödgröna komma och förstöra.

Min och förhoppningsvis också CUF i Hallands hjärtefråga inför valet 2010 kommer vara miljöfrågorna. Vi måste visa att vi är ett 10 gånger bättre miljöalternativ än vad det s.k "Miljöpartiet" är. Vi måste visa väljarna att vi tror på att utveckling och klimatvänlighet kan gå hand i hand och att förbud och äckligt höga straffskatter inte löser alla problem.

Alliansen är inte perfekt, inte heller vårt egna Centerparti, många dåliga beslut har fattats och det skäms jag för. Därför måste vi se till att få in så mycket av CUFs värderingar som möjligt i Centerpartiet och Alliansen. Som t:ex ett avskaffande av IPRED-lagen eller LAS skrotas. Även sexköpslagen bör ses över.

För att valet ska anses som lyckat tycker jag vi ska uppnå ett visst antal mål, så som:
  • Alliansregeringen sitter kvar
  • Centerpartiet fortsatt tredje största parti
  • Minst 6 (c)-ministrar
  • Minst 2 CUFare till riksdagen
Eller på Hallandsnivå:
  • Minst 3 CUFare till fullmäktige i kommuner i Halland
  • Fortsatt Alliansstyre i alla 6 kommuner
  • En till riksdagsplats till (c)
Jag är beredd att satsa allt i valet nästa år, och jag hoppas att ni också är det. Nu ger vi allt för ett friare, grönare och liberalare Sverige.

- Algot Thorin, Distriktstyrelsen
p.s. Glöm inte att rösta på mig i Centerpartiets provval =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar